«Υπηρέτης δύο αφεντάδων», ΔΗΠΕΘΕ Κρήτης – Ηρώδειο

  • Γκολντόνι και ξερό ψωμί
  • Του ΓΡΗΓΟΡΗ ΙΩΑΝΝΙΔΗ
  • Ελευθεροτυπία, Σάββατο 9 Ιουλίου 2011

Αναρωτιέμαι αν πέρασε καλοκαίρι τα τελευταία χρόνια στα θέατρά μας χωρίς κάτι από Γκολντόνι και κάτι από Μολιέρο.

Αφθαρτος, ζωογόνος, ανεξάντλητος ο Τρουφαλδίνος του Βασίλη Χαραλαμπόπουλου

Αφθαρτος, ζωογόνος, ανεξάντλητος ο Τρουφαλδίνος του Βασίλη Χαραλαμπόπουλου

Χωρίς αμφιβολία οι δύο κωμωδιογράφοι και οι κωμωδίες τους, οι περισσότερο και λιγότερο αγαπητές, αποτέλεσαν για το θερινό ρεπερτόριο τη χρυσή τομή μεταξύ της λαϊκής, πλατιάς διασκέδασης και της έστω και ονομαστικής αποστολής του αστικού διδακτικού θεάτρου.

Ακολουθώντας την ίδια παράδοση το Φεστιβάλ παρέδωσε φέτος τον χώρο του Ηρωδείου στο ΔΗΠΕΘΕ Κρήτης, στον Γκολντόνι και τον περίφημο «Υπηρέτη» του. Το ιδιαίτερο βέβαια στην περίπτωση αυτή παραμένει η συνεργασία υπό τη σκέπη του ΔΗΠΕΘΕ του Γιάννη Κακλέα με τον Βασίλη Χαραλαμπόπουλο, στη σκηνοθεσία και απόδοση αντίστοιχα του υπηρέτη που οφείλει να αγωνιστεί διπλά για να πετύχει τα μισά από τα κεκτημένα των αφεντικών του. Πράγματι οι δύο καλλιτέχνες μοιάζουν να μοιράζονται ένα κοινό πνεύμα ανατροπής: στον σκηνοθέτη αυτό αποκτά το ύφος της γκροτέσκο σάτιρας, στον ηθοποιό μεταμφιέζεται σε τσαχπινιά, αθώο κάμωμα και σκωπτικό αυτοσαρκασμό.

Πάνω στα ίδια συστατικά στήθηκε και ο «Υπηρέτης δύο αφεντάδων». Για τον Κακλέα βέβαια αυτό δεν αποτελεί έκπληξη. Οι φίλοι αναγνωρίζουν εδώ την αισθητική συγκρότηση και τους όρους ενός προσωπικού στιλ. Οι φίλοι. Γιατί οι αμφισβητίες τού προσάπτουν πως μοιάζει να ανεβάζει διαρκώς το ίδιο έργο με άλλο τίτλο. Ακόμα και αν εξαιρέσουμε την έντονη προσαρμογή του έργου στον σκηνοθετικό τόπο του σκηνοθέτη, γεγονός είναι ότι η παράσταση επιστρέφει στα γνωστά έκρυθμα μοτίβα του και τις οπερατικές εικόνες του σκηνογράφου Μανόλη Παντελιδάκη (φινιστρίνια από όπου εμφανίζονται σουρεαλιστικές μορφές, διπολική διάσταση του προσώπου, η τάση να ρέει η παράσταση από σκηνή σε άλλη σκηνή, σαν το υγρό μέταλλο). Χωρίς αμφιβολία αυτό που διασώζει τον σκηνοθέτη -και στην προκειμένη περίπτωση τον Γκολντόνι του- είναι ότι προβάλλει το όποιο στιλ όχι μόνο σαν αισθητική πρόταση, αλλά σαν γενικότερη στάση και τρόπο ζωής.

Ισως η πιο αξιόλογη ανάγνωση της παράστασης να βρίσκεται όχι στην εικαστική σύλληψη αλλά στη διαλεκτική συνάντηση του Αρλεκίνου με τον Τρουφαλδίνο, που προτείνει ο Κακλέας. Πράγματι ο Τρουφαλδίνος αποτελεί την ανθρώπινη εκβολή του ιταλικού σκηνικού τυπικού, φέρει τη δική του ανάσα, βάρος και πόνο. Γελάς και μελαγχολείς ακόμα με τους τούμπες του, τώρα όμως πια το γέλιο και η θλίψη εκπέμπουν μια θέρμη ανθρωπισμού.

Από την άλλη, ο Βασίλης Χαραλαμπόπουλος εμφανίζεται στον κεντρικό ρόλο του Τρουφαλδίνου σε πλήρη ακμή: άφθαρτος, ζωογόνος, ανεξάντλητος. Διατηρεί το σπουδαίο γκελ του στο κοινό, δίνει εκείνη τη γλυκιά αίσθηση κοινότητας που απλώνει κάθε καλός κωμικός ηθοποιός στην πλατεία με την εμφάνισή του.

Αρκεί αυτό για να θέσει η πειραγμένη σκηνοθετική οπτική του Γιάννη Κακλέα τη βάση ενός λαϊκού θεάματος; Το χειροκρότημα του κοινού είναι στο τέλος ζεστό, αμφιβάλλω όμως αν η εντύπωσή του κρατά έστω και μέχρι την έξοδο από το Ηρώδειο. Ωστόσο η παράσταση όσο διαρκεί παραμένει διασκεδαστική, με ρυθμό, ένταση και κέφι. Σε αυτό το πλαίσιο οι υπόλοιποι ηθοποιοί συμμετέχουν, φρέσκοι ακόμα πριν από την περιοδεία, με όλη τους την ενέργεια. Ανάμεσά τους η χαριτωμένη Βεατρίκη της Φαίης Ξυλά, ο βαρύθυμος Ρομπέρτο του Γιώργου Χρυσοστόμου, ο Πανταλόνε τού πάντα φερέγγυου Αλέξανδρου Μυλωνά. Γενικά ο θίασος παίζει στον τόνο που επιβάλλει ο Κακλέας στις παραστάσεις του. Σαν να συνδέεται με την πρίζα κάποιου φορτιστή που αντλεί ενέργεια από την κρυφή πηγή του θεάτρου. *

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: