«Εχθροί εξ αίματος», μια ζοφερή κωμωδία

Από την παράσταση στο Studio Vis Motrix της Θεσσαλονίκης
  • Της Κατερίνας Διακουμοπούλου
  • Η ΑΥΓΗ: 05/11/2010

Μα, επιτέλους, ποιος είναι ο Αρκάς; Μία πολυετής εναγώνια αναζήτηση των bloggers προσπαθεί να αποκαλύψει τη μυστική ταυτότητα του Αρκά, του καλλιτέχνη θρύλου. Οι φήμες θέλουν να κατάγεται από την Αρκαδία, να είναι ψυχίατρος ή ψυχολόγος, δημοσιογράφος, καθηγητής Πανεπιστημίου, φυλακισμένος (!), αρχιτέκτονας, ότι λέγεται Αντώνης, Άρης ή ακόμα και Νίκος… Άλλοι πάλι αναρωτιούνται μήπως είναι γυναίκα. Ε, λοιπόν, ο Αρκάς είναι ο… Αρκάς! Αν και «επικηρυγμένος», τρόπον τινά, απ’ τους φανατικούς αναγνώστες του, είναι ο αγαπημένος δημιουργός των ελληνικών κόμικς και σίγουρα η ανωνυμία του επιτείνει και βέβαια διογκώνει τον μύθο του.

Στους Εχθρούς εξ αίματος, το σημαντικό και ευφάνταστο θεατρικό έργο του Αρκά, ένα τροχαίο ατύχημα οδηγεί τον αλκοολικό οργανισμό σε κώμα. Την ίδια στιγμή ξεσπά διαμάχη μεταξύ των οργάνων. Το Λεπτό και το Παχύ Έντερο διαφωνούν για το εάν τα ευγενή όργανα, η Καρδιά, οι Νεφροί και οι Πνεύμονες, έχουν συνωμοτήσει ώστε να καταλήξει ο ημιθανής οργανισμός, με σκοπό να μεταμοσχευθούν σε νέο υγιές σώμα. Το Λεπτό Έντερο επιμένει ότι η συνωμοσία έχει πλεχθεί εις βάρος τους, αφού τα έντερα «πεθαίνουν» μαζί με τον οργανισμό και δεν τους δίνεται ευκαιρία για «ζωή» μετά τον θάνατο του ανθρώπου. Ο Εγκέφαλος, που έως τώρα όριζε την τύχη του συνόλου, έπαψε να λειτουργεί. Το δεξί Νεφρό ενημερώνει τους άσπονδους φίλους για την κατάσταση του οργανισμού, δημιουργώντας αμφιβολίες και διαρκείς αμφιταλαντεύσεις στο καχύποπτο Λεπτό και στο καλόπιστο Παχύ Έντερο. Ένα αντιθετικό ζεύγος που σύντομα η ψυχολογία αντιστρέφεται μετά τις πειστικές διαβεβαιώσεις του δεξιού Νεφρού: το Παχύ διαισθάνεται έναν επικείμενο κίνδυνο και το Λεπτό αποδεικνύεται αφελές. Πρόκειται για μία «ζοφερή κωμωδία», όπου δομικά και θεματικά θυμίζει μόνο τραγωδία: κλιμακώνεται το αίσθημα της αγωνίας για την επιβίωση, εγκλωβίζοντας σταδιακά τους πρωταγωνιστές σε μία μοίρα χωρίς φυγή. Σε αυτήν την κωμωδία κυριαρχούν η απειλή της προδοσίας και ο φόβος του θανάτου. Αν τα κύρια δραματικά πρόσωπα δεν ήταν έντερα αλλά εγκλωβισμένοι άνθρωποι, θα μιλούσαμε ίσως για το σπουδαιότερο νεοελληνικό δράμα.

Το ζεύγος των Εντέρων μας παραπέμπει στα αντιθετικά ζευγάρια του θεάτρου του παραλόγου, θυμίζοντάς μας κυρίως χαρακτήρες του Μπέκετ και βεβαίως ανακαλούμε τα κωμικοτραγικά ζευγάρια του μυστηριώδους δημιουργού: Καστράτο – Λουκρητία, Κόκορας – Γουρούνι, Πατέρας σπουργίτι – Γιος σπουργίτι, Ισοβίτης – Μοντεχρήστος. Ωστόσο, αναζητώντας την αμεσότερη επίδραση, διαπιστώνουμε ότι στο σουρεαλιστικό θεατρικό έργο διαφαίνονται ξεκάθαρα τα Πειραματόζωα.

Το μοναδικό θεατρικό έργο του Αρκά Εχθροί εξ αίματος έγινε ευρέως γνωστό κυρίως κατά τη θεατρική περίοδο 2008-9, όπου είχε παιχθεί στην Αθήνα στο Θέατρο του Νέου Κόσμου, σε σκηνοθεσία του Βαγγέλη Θεοδωρόπουλου, και είχαμε απολαύσει τον Λ. Μαλκότση να ερμηνεύει εξαίσια το Παχύ Έντερο. Στις αρχές Οκτωβρίου έκανε πρεμιέρα στη Θεσσαλονίκη το ίδιο μονόπρακτό, σε παραγωγή της ομάδας Tarifa και σε σκηνοθεσία του Σπύρου Αθηναίου. Η παράσταση της νεανικής ομάδας λαμβάνει χώρα στο υπόγειο Studio Vis Motrix (κοντά στην εκκλησία του Αγ. Δημήτριου) και πραγματικά εντυπωσιάζουν η σκηνογραφία, αλλά κυρίως τα εικαστικά του φουαγιέ, των Διονύση Θάνου και Δημήτρη Γρηγορόπουλου: Η είσοδος είναι ένα πελώριο στόμα, η γλώσσα το χαλάκι εισόδου, η κάθοδος προς την σκηνή-κοιλιά φαντάζει σαν τον φάρυγγα με ανατριχιαστικές λεπτομέρειες. Αφού η «κατάποση» ολοκληρωθεί, το φουαγιέ-εσωτερικό του ανθρώπινου οργανισμού είναι σκοτεινό και σε όλη αυτήν την παραθεατρική, εικαστική τελετουργία συμμετέχουν και οι συντελεστές της παραγωγής: φωτιστής, ηχολήπτης, ταξιθέτρια κ.ά. (εκτός των τριών ηθοποιών που ερμηνεύουν), οι οποίοι φορούν στολές νοσηλευτικού προσωπικού. Οι ερμηνείες είναι θετικές, με σημαντικότερη του Γιώργου Λάσιου, στον ρόλο του δεξιού Νεφρού. Τους άλλους ρόλους ερμηνεύουν οι Χρήστος Μαστρογιαννίδης (Παχύ έντερο) και Γιάννης Γκαντιτζικίδης (Λεπτό έντερο). Η παράσταση παρουσιάζεται κάθε Παρασκευή, Σάββατο και Κυριακή έως τις 12 Δεκεμβρίου.

* Η Κ. Διακουμοπούλου είναι θεατρολόγος

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: