Μια ωραία ερασιτεχνική παράσταση

  • Πολενάκης Λέανδρος
  • Η ΑΥΓΗ: 26/09/2010

Παρ’ ότι διακωμωδούνται οι πλατωνικές αντιλήψεις για μια καινούργια οργάνωση της πόλης, έχω την αίσθηση ότι ο Πλάτων θα έφευγε με ένα μειδίαμα ικανοποίησης από την παράσταση αυτού του έργου, όπου εξισορροπούνται σε σωστές δόσεις η χαρά και η λύπη, ανταποκρίνεται δηλαδή, κατά κάποιο τρόπο, στο ιδανικό του για την κωμωδία, όπως το εκθέτει στον «Φίληβο» και σε άλλους διαλόγους του

Γραμμένες και διδαγμένες το 392 π.Χ. οι «Εκκλησιάζουσες» μοιάζει να παρωδούν συστηματικά τις «κομμουνιστικές» ιδέες που κυκλοφορούσαν τότε στην Αθήνα, για κατάργηση της ιδιοκτησίας και κοινοκτημοσύνη, είκοσι χρόνια πριν τις συστηματοποιήσει ο Πλάτων στην «Πολιτεία» του. Ο δαιμόνιος Αριστοφάνης προλαβαίνει τον φιλόσοφο, βάζοντας τις γυναίκες της Αθήνας να εμφανίζονται στην Εκκλησία του Δήμου ντυμένες άντρες… και να ψηφίζουν να δοθεί σε αυτές η εξουσία ώστε να εφαρμόσουν το ριζοσπαστικό τους πρόγραμμα κοινωνικοποίησης όλων των αγαθών, στα οποία περιλαμβάνουν τον εαυτό τους και τους άντρες! Το έργο τελειώνει με ένα ομαδικό γενναίο τσιμπούσι, αφού έχουμε προηγουμένως παρακολουθήσει την κωμικοτραγική σκηνή… του τραβολογήματος σχεδόν μέχρι διαμελισμού για χρήση ερωτική ενός πανέμορφου νέου, από τρεις κακάσχημες γραίες, οι οποίες τον διεκδικούν βάσει του περί κοινοκτημοσύνης ψηφίσματος! Η κωμική ανατροπή των πάντων ολοκληρώνεται με την κατάργηση των τελευταίων παραδοσιακών ρόλων, του άνδρα -κυνηγού και της γυναίκας- θηράματος. Τα επάνω ήρθαν κάτω.

Άγνωστο παραμένει αν άρεσε το έργο αυτό στους Αθηναίους και αν τίμησαν τον ποιητή του με βραβείο. Πρόκειται για μια μάλλον πικρή και μελαγχολική κωμωδία που συνοδεύει το τέλος μιας ολόκληρης εποχής και το γκρέμισμα των ψευδαισθήσεών της. Έχει λεχθεί, σωστά, ότι με τις «Εκκλησιάζουσες» εγκαινιάζεται η μικτή μέση κωμωδία, πρόγονος του συγχρόνου θεάτρου, τα θέματα της οποίας αντλούνται κυρίως από την καθημερινή ζωή. Ο άμεσος πολιτικός σχολιασμός υποχωρεί, ο χορός παίζει δευτερεύοντα ρόλο, ενώ απουσιάζει εντελώς η «παράβαση», η αυτοπρόσωπη δηλαδή παρουσία του ποιητή που ως κορυφαίος πετάει τη μάσκα και τα λέει σε πρώτο πρόσωπο στο κοινό.

Παρ’ ότι διακωμωδούνται οι πλατωνικές αντιλήψεις για μια καινούργια οργάνωση της πόλης, έχω την αίσθηση ότι ο Πλάτων θα έφευγε με ένα μειδίαμα ικανοποίησης από την παράσταση αυτού του έργου, όπου εξισορροπούνται σε σωστές δόσεις η χαρά και η λύπη, ανταποκρίνεται δηλαδή, κατά κάποιο τρόπο, στο ιδανικό του για την κωμωδία, όπως το εκθέτει στον «Φίληβο» και σε άλλους διαλόγους του.

Από τη θεατρική ομάδα του Δήμου Γαλατσίου δόθηκαν οι «Εκκλησιάζουσες» σε σκηνοθεσία του Δημήτρη Κωτσή, μετάφραση – διασκευή και στίχους Νατάσας Μαρκεσίνη. Το καλόγουστο σκηνικό είναι του Δημήτρη Κωτσή, τα κοστούμια του ίδιου και της Μαρίνας Σαραντουλάκη. Η πολύ καλή δουλειά της χορογράφου Βαγγελιώς Ιερωνυμάκη φαίνεται στην κίνηση των ηθοποιών και του χορού, ενώ η διδασκαλία των τραγουδιών είναι της Χριστίνας Καλογεροπούλου.

Ο σκηνοθέτης Δημήτρης Κωτσής δουλεύει για πολλά χρόνια με τη θεατρική του ομάδα που έχει πλέον αποκτήσει ύφος ενιαίο και «πατίνα». Επιπλέον η κωμωδία και ειδικότερα ο Αριστοφάνης «του πάει». Οι ρυθμοί είναι γρήγοροι και οι ρόλοι βγαίνουν «σε μια ανάσα».

Η Νατάσα Ζαρουλέα διαθέτει προσόντα «κομίκας» που αξιοποιούνται από τη σκηνοθεσία έτσι ώστε να δώσει μια μεστή και γεμάτη Πραξαγόρα… επαγγελματικών προδιαγραφών. Πέριξ του κεντρικού ρόλου κινείται ο υπόλοιπος θίασος, περισσότερο από ικανοποιητικά: Βασίλης Χίμπαν (Βλέπυρος), Λάμπης Καρκανόπουλος (Χρέμης). Βαγγέλης Παπαγεωργίου, Γιώργος Ιωανίδης, Αριστείδης Αγάθος, Κώστας Γκιώνης, Νατάσα Μαρκεσίνη. Η σκηνή με τις τρεις γραίες και το νέο δίνεται έξοχα και σπαρακτικά από τους Ν. Κριμιτζά (νέος), Νέλλη Βλαχοπούλου, Νάνση Διονά και Ματίνα Γεωργοπούλου.

Μια αριστοφανική παράσταση «ερασιτεχνική» που δεν είχε όμως τίποτα να ζηλέψει από πολλές επαγγελματικές.

Με αυτό το σημείωμα ολοκληρώνεται η περιπλάνησή μας στον κόσμο των καλοκαιρινών παραστάσεων.

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: