«Παραλογές ή Μικρές καθημερινές τραγωδίες (εκδοχή ΙΙ)» Sforaris-Γιάννης Καλαβριανός – Φεστιβάλ Αθηνών

  • Ο φόβος του άνδρα για τη γυναίκα

  • «Παραλογές ή Μικρές καθημερινές τραγωδίες (εκδοχή ΙΙ)» Sforaris-Γιάννης Καλαβριανός – Φεστιβάλ Αθηνών
  • Του ΓΡΗΓΟΡΗ ΙΩΑΝΝΙΔΗ
  • Ελευθεροτυπία, Σάββατο 3 Ιουλίου 2010

Εκ Βορρά ορμώμενοι, ακονίζοντας τη λάμα της σκηνικής φωνής τους στον γρανίτη του κοινωνικού υπεδάφους, παρουσιάζοντας τη δουλειά τους σε φυλακές και χωριά, ανοικτούς χώρους και κλειστές ομάδες, οι Sforaris και ο Γιάννης Καλαβριανός καταλήγουν στο Φεστιβάλ με τη νεότερη εκδοχή της σύνθεσής τους «Παραλογές».

Διακρίνονται τα σημάδια μιας ενδιαφέρουσας ιδέας: η διάθεση της νεωτερικότητας, η εξέταση της συλλογικότητας, η ιδέα πως δεν αρκεί ο σεβασμός για τα πολιτισμικά στερεότυπα, αλλά η διάθεση ερμηνείας τους. Αυτά, μεταξύ άλλων, κάνουν τις δοκιμές του Καλαβριανού να ισχυροποιούν ολοένα και περισσότερο το ίχνος τους, ανάμεσα στις άλλες, νεανικές προσπάθειες.

Στις «Παραλογές» στόχος είναι η εξέταση του ορίου ανάμεσα στην κανονική και αποκλίνουσα συμπεριφορά, με άξονα τα αινιγματικά χρονικά, τα ειπωμένα με τους ιδιορρυθμούς της φυλής μας, και έπειτα την ποίηση του Τάσου Λειβαδίτη. Για όσους απορούν με αυτή τη μετάβαση από τα μετα-ακριτικά ακούσματα στον ποιητή του σύγχρονου υπαρξιακού ρίγους, υπάρχει απάντηση: είναι η διάθεση της ομάδας να αισθανθεί το χάος του παραλογισμού με την ασφάλεια δύο φωνών, με τη μία να ηχεί εντός της άλλης.

Από τις «Παραλογές» η Ομάδα διακρίνει τέσσερις που έχουν στο κέντρο τους έναν φόνο. Στην πρώτη, κάποια μάνα σκοτώνει το παιδί της, έπειτα δολοφονείται από τον άνδρα της. Στη δεύτερη, δύο νέοι σκοτώνονται από τους αδελφούς της κοπέλας – νομίζουν ότι πρόδωσε την τιμή τους. Στην τρίτη, η νύφη τα φτιάχνει με τον κουνιάδο της – αυτός νιώθει τύψεις και τη δολοφονεί. Στην τέταρτη, ένας ξενιτεμένος επιστρέφοντας μαθαίνει για την κακομεταχείριση της γυναίκας του από την οικογένεια του – αποκεφαλίζει γι’ αυτό τη μάνα του. Ιστορίες γεμάτες φόνους, ανίερες πράξεις, υπερβολές, κι εκείνο το παραμυθικό ξελόγιασμα που γεμίζει με γοητεία ακόμα και τις πιο τρομερές εικόνες.

Το ενδιαφέρον ξεκινά βέβαια από το ότι η Ομάδα αποτελείται μόνον από γυναίκες. Το ιδιαίτερο αυτό χαρακτηριστικό οδηγεί την παράσταση σε μια σπουδή φύλου πάνω στις παραλογές. Το πρόσωπο της γυναίκας γίνεται ο κύκλος εντός του οποίου οι παραλογές χαράζουν την κεντρική μορφή, από την κόρη μέχρι τη μάνα και την πεθερά. Για κάποιους άλλους, πίσω από τις ιστορίες βρίσκεται ο υποσυνείδητος φόβος του άνδρα για τη γυναίκα. Ο φόβος του για τη γυναίκα που φυλάει τον γιο του, ο φόβος του για την τιμή του, που εκπροσωπείται από την αδελφή του, ο φόβος του για το πώς θα υποδεχθούν τη γυναίκα του τα μέλη της οικογένειάς του, ο φόβος του για την ερωτική έλξη προς την απαγορευμένη γυναίκα-ταμπού του αδελφού του. Τυπικός αφηγητής που μεταφέρει την ύλη στον χώρο και στον χρόνο της σύγχρονης ψυχοτροπίας είναι ο Λειβαδίτης. Ωστόσο, το δίπολο θα μπορούσε να διαβαστεί και ανάποδα: είναι οι παραλογές που ερμηνεύουν την υπαρξιακή εκκρεμότητα του ποιητή, το φόντο πάνω στο οποίο διαβάζεται ο κάθε νεότερος γλωσσικός μας καταθέτης. Οτι ο άνθρωπος μπορεί να γίνει κτήνος είναι ασφαλώς γενικόλογη τοποθέτηση. Και στον ανοικονόμητο χώρο του Γκαράζ της Πειραιώς η δράση διασπάται επικίνδυνα. Ωστόσο, η δουλειά των Sforaris έχει μια δική της ποιότητα που δεν περνά απαρατήρητη: τα τσόκαρα που πλαταγίζουν στον αέρα ή το φαγητό που σαν πούδρα σκορπίζει από το τραπέζι εμπλουτίζουν το σκηνικό μας λεξιλόγιο με νέες εικόνες. Οι Κίκα Γεωργίου, Αννα Ελεφάντη, Χριστίνα Μαξούρη, Αναστασία Μποζοπούλου και Βασιλική Σαραντοπούλου δίνουν το μέγιστο δυνατό σε χρέη αφηγητή και δρώντος προσώπου, θύτη και θύματος. Ενδιαφέρουσα κατάθεση, επιταγή για το μέλλον. *

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: