***«Τα λόγια της Κασσάνδρας» από την Ομάδα Φιλιατρό – Φεστιβάλ Αθηνών

  • Κασσάνδρες του κόσμου τούτου

  • ***«Τα λόγια της Κασσάνδρας» από την Ομάδα Φιλιατρό – Φεστιβάλ Αθηνών
  • Της ΣΩΤΗΡΙΑΣ ΜΑΤΖΙΡΗ, Ελευθεροτυπία, Σάββατο 26 Ιουνίου 2010

Μια γυναίκα, η Κασσάνδρα – Ολια Λαζαρίδου, ένας άνδρας, Βασίλης Καραμπούλας-Χορός, σε μια αποθήκη της Πειραιώς 260, επιχειρούν να αποστάξουν εσωτερικότητα, σοφία και διαχρονικές μοιραίες αντιστοιχίες από τον περίφημο διάλογο Κασσάνδρας/Χορού του αισχύλειου «Αγαμέμνονα» (μετάφραση: Ανθή Λεούση, Νίκος Παναγιωτόπουλος). Ενας διάλογος κατ’ ευφημισμό, στον οποίο η εξόριστη, αιχμάλωτη, βιασθείσα πριγκίπισσα των Τρώων συμμετέχει με διαλείψεις.

Χωρίς υπερβατική έξαψη η Ολια Λαζαρίδου είναι μια συμβατική  Κασσάνδρα

Χωρίς υπερβατική έξαψη η Ολια Λαζαρίδου είναι μια συμβατική Κασσάνδρα

Τον περισσότερο χρόνο, υπό την τυραννία της μαντικής της ικανότητας, χάνεται στις τραγικές προφητείες της, μετέωρη πάνω από απόκρημνα ανείπωτα, βλέποντας όλο το πακέτο της φρίκης, παρελθόν, παρόν και μέλλον: τον θάνατο του Αγαμέμνονα, τον δικό της, την ανθρωποφαγία κάμποσων γενεών του οίκου των Ατρειδών και τα φρικώδη μελλούμενά του. Ενδιάμεσα, συνέρχεται από την έκσταση της ενόρασης και επικοινωνεί νηφάλια με τον Χορό, που της συμπαρίσταται με συμπόνια και δέος, πριν βυθιστεί ξανά στην κατανυκτική εμπειρία της γνώσης.

Τι περιμέναμε απο το εγχείρημα της Ομάδας Φιλιατρό, που με πειραματικό ζήλο απομονώνει μια συνάντηση, στην ουσία ένα μυθικό μονόλογο, από τον αφηγηματικό ιστό του οποίου σαφώς αποτελεί μια κορύφωση, με στόχο τη «μεγέθυνση μιας εξαιρετικής στιγμής της τραγωδίας»; Η παρουσία δύο ταλαντούχων ηθοποιών, η εντρύφηση του σκηνοθέτη Βίκου Ναχμία στην ψυχοθεραπεία, τον διαλογισμό και τον δερβίσικο στροβιλισμό και οι ενδιαφέρουσες συνεντεύξεις επέτρεπαν μια προσδοκία «στροφοδίνης», νοητής ή σωματικής, στη σιωπή του εξώκοσμου, την ιδέα μιας ανάτασης στη σφαίρα του άχρονου μυστικισμού – απ’ όπου εμείς, το κοινό, με τα κουρασμένα από τις δυτικές νευρώσεις κύτταρά μας, θα βρίσκαμε ένα μίτο διαδύνδεσης με τη συνθήκη της πνευματικότητας ενός άλλου κόσμου.

Σε έναν εξωτερικό διάδρομο πίσω από τις φεστιβαλικές αίθουσες, ανάμεσα σε παλιούς, πετρόχτιστους τοίχους, μας υποδέχεται ο Χορός-Β. Καραμπούλας, που θορυβημένος παρακολουθεί και σχολιάζει τα λεγόμενα της Κασσάνδρας. Σε λίγο ακολουθεί εκείνη, με σκήπτρα μαγικά σαν κούκλες βουντού να κρέμονται από τη ζώνη της, μαυροντυμένη και ξυπόλητη, σκορπώντας τις στάχτες της δεξιά και αριστερά. Τα έχει ήδη δει όλα. Μένουν τα λόγια.

Την ακολουθούμε στην Αποθήκη, όπου ανάμεσα σε δοκάρια οροφής και μια αδιέξοδη όρθια σκάλα στο κέντρο (σκηνικό-κοστούμια: Αγγελος Παπαδημητρίου), βροντοφωνάζει τις αποτρόπαιες μαντείες με τραχιά φωνή και σκληρή, ανελέητη όψη, υπό το καθεστώς μιας παροξυσμικής οργής, γεμάτη σαρκασμό και εκδικητικότητα, εντελώς του κόσμου τούτου. Είναι φανερό πως η απλότητα δεν συνεπάγεται και βάθος. Η απουσία μεταφυσικής του δρώμενου κάνει το ακατάληπτο να φαντάζει κατανοητό, τις κραυγές απόγνωσης εκκοσμικευμένες εκρήξεις ανημπόριας και την πρόβα θανάτου μια μονόχορδη, πεισιθάνατη καταγγελία, η οποία, αντί της χειρονομίας συντριβής του τέλους, κλείνει με μια άδοξη έξοδο από το πορτάκι της αποθήκης. Τι απομένει από την Κασσάνδρα χωρίς την υπερβατική έξαψη και το ρίγος μιας άλλης διάστασης; Δυστυχώς μια συμβατική περσόνα, φορτωμένη ρητορικές ιδεοληψίες, που δεν καταφέρνει να πείσει μήτε να συγκινήσει. Αυτή η φιλόδοξη απόπειρα μιας «νέας προσέγγισης της τραγωδίας» έδειξε γι’ άλλη μία φορά την αχανή απόσταση ανάμεσα σε μεγαλόπνοες προθέσεις και την πραγμάτωσή τους. Μια αδύναμη στιγμή του Φεστιβάλ.

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: