Παίζοντας με το χρόνο

ΚΡΙΤΙΚΗ ΘΕΑΤΡΟΥ, ΤΟΥ ΣΑΒΒΑ ΠΑΤΣΑΛΙΔΗ

ΑΓΓΕΛΙΟΦΟΡΟΣ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ: Κυριακή, 11 Απριλίου 2010 |

Στο «Μικρό Θέατρο» παίζεται αυτήν τη στιγμή ένα έργο με αρκετό ενδιαφέρον. Είναι η «μαγική» «Σελεστίνα» του Αμερικανού, πορτορικάνικης καταγωγής, συγγραφέα Χοσέ Ριβέιρα. Είναι ένα έργο με θέμα το χρόνο, το χρόνο του τώρα και του πάντοτε, το χρόνο της Ιστορίας και του Εγώ, το χρόνο της λογικής και του έρωτα. Ενας χρόνος κουβαλητής θραυσμάτων αντλημένων άλλοτε από το εδώ και τώρα της δράσης και άλλοτε από το εκεί και τότε της μνήμης. Μια όμορφη παραζάλη των αισθήσεων, που σε κρατά σε μια στάση αναμονής, απαλλαγμένης από βεβαιότητες. Δεν μπορείς να γνωρίζεις με σιγουριά πού σταματά η ψευδαίσθηση και πού αρχίζει η πραγματικότητα. Ολα αιωρούνται. Ολα είναι διαθέσιμα, και κυρίως η «μία αλήθεια». Αυτός είναι ο κόσμος του Ριβέιρα: κόσμος απόκοσμος. Ενας κόσμος με τις δικές του μυρωδιές, τις δικές του συγκινήσεις, τις δικές του υπερβάσεις. Ενας κόσμος που απλώνει τον ιστό του παντού και σε ρουφάει.

  1. Δεν είναι εύκολο το θέατρο που κάνει ο Ριβέιρα. Απαιτεί πολύ λεπτούς χειρισμούς, ώστε να μη χαθούν οι μαγικές του αποχρώσεις. Απαιτεί ηθοποιούς ευέλικτους, ευμετάβλητους. Τίποτε δεν πρέπει να δείχνει «κεντρωμένο», σφηνωμένο κάπου, «τσιμεντωμένο». Ζωή και θάνατος μαζί, χωρίς διακριτικά. Εχοντας δει όλες τις δουλειές της Ε. Δημητροπούλου, εκτιμώ πως αυτή είναι η καλύτερη, η πιο ώριμη, σίγουρη και καλά εστιασμένη. Μπορεί να μην υπέταξε απόλυτα τον αμφιρρέποντα κόσμο του Ριβέιρα, βρήκε όμως κάποιες λύσεις ουσίας που συντόνισαν την κίνηση των σωμάτων, ώστε να χωρέσουν χωρίς προβλήματα ανάμεσα στο ρεαλισμό των δύο αδελφών και τον ομιχλώδη κόσμο της Σελεστίνα. Με καλό έλεγχο των ρυθμών του έργου, άφησε την «ομιχλώδη» διάσταση να φανεί πιο πολύ. Και σωστά έπραξε. Το έργο ανήκει στη Σελεστίνα. Δεν μπορείς να την περιθωριοποιήσεις. Αλλά ούτε και να βάλεις δίπλα της δευτεράντζες. Θες καλούς υποκριτικούς όγκους. Και ομολογώ πως για πρώτη φορά στη διανομή του «Μικρού Θεάτρου» είδα μια τέτοια ισορροπία. Συνήθως κάποιος πάντα ξεχώριζε σε βάρος των άλλων. Τώρα, όχι. Ούτε ανισοϋψείς όγκοι ούτε ατομικές εκπυρσοκροτήσεις. Υπήρχε μια αρμονία που μόνο καλά θα μπορούσε να κομίσει. Η Νάντια Δαλκυριάδου, ο Βαγγέλης Στρατηγάκος και ο Χρήστος Μαστρογιαννίδης συνέθεσαν φιλότιμα και από κοινού το απόκοσμο σύμπαν του Ριβέιρα, χωρίς πόζες, άσκοπα σούρτα φέρτα και δήθεν. Υπήρχε συντονισμός και καλός προσανατολισμός. Υπήρχε μια αισθητική και νοηματική καθαρότητα, διάστικτη με καλές υπογραμμίσεις, που άφησαν να φανούν με ενάργεια τα πολυεπίπεδα σημαίνοντα της δράσης (και της απόδρασης).
  2. Η Δαλκυριάδου μπήκε σε αυτό το αδηφάγο λαγούμι του μαγικού ρεαλισμού και ζωγράφισε με πειστικό θράσος/θάρρος ένα πλάσμα αλλόκοτο, άπιαστο, πολύχορδο. Αν και δεν είναι ο ρόλος της να ενσαρκώσει τον τύπο κάποιας αισθησιακής γυναίκας, ήταν στιγμές που δεν άφηνε καμιά αμφιβολία για το βαθύ της δράμα. Με ζωτικό φλέγμα ζωντάνεψε τον Ανιμπαλ ο Στρατηγάκος. Επένδυσε σε αυτήν την περίεργη φιγούρα μια γοητευτική αβεβαιότητα και ανασφάλεια. Επλασε ένα πλάσμα που επιθυμεί και συνάμα δεν ξέρει πώς να κρατήσει το πλάσμα που επιθυμεί. Τον ταπώνει ο χρόνος, όπως και τον αδελφό του τον Νέλσον, μόνο που αυτός, όπως ευθύβολα (έστω και αχρείαστα υπερβάλλοντας) ενσάρκωσε ο Μαστρογιαννίδης, είναι πολύ πιο μπρουτάλ, πιο ανοιχτός στις προκλήσεις του έρωτα. Πλην της πρωταγωνίστριας, όλοι στο τέλος στραπατσάρονται από το χρόνο. Ο Ριβέιρα, με μαεστρικούς ελιγμούς, βγάζει στον αφρό το πλάσμα που νιώθει πιο κοντά του.
  3. Η Τατιάνα Μύρκου βρήκε μια καλή παρτιτούρα στην κίνηση, που περίπου συμβάδιζε με τους κυματισμούς της ψυχής και των επιθυμιών των τριών ηρώων. Οι Αλεξάνδρα Μπουσουλέγκα και Ράνια Υφαντίδου διαρρύθμισαν ένα χώρο ευέλικτο στις αλλαγές και φιλόξενο στην αχρονία των δρωμένων.
  • Με δυο λόγια: μια καθαρή δουλειά, που αξίζει να δείτε.
  • Advertisements

    Σχολιάστε

    Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

    Λογότυπο WordPress.com

    Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

    Φωτογραφία Twitter

    Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

    Φωτογραφία Facebook

    Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

    Φωτογραφία Google+

    Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

    Σύνδεση με %s

    Αρέσει σε %d bloggers: