Αννα, κουράγιο «Τα μάτια τέσσερα» του Γιάννη Τσίρου στο Θέατρο Τέχνης Καρόλου Κουν σε σκηνοθεσία Κωνσταντίνου Αρβανιτάκη

  • ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ | Σάββατο 3 Απριλίου 2010
  • Αννα, κουράγιο «Τα μάτια τέσσερα» του Γιάννη Τσίρου στο Θέατρο Τέχνης Καρόλου Κουν σε σκηνοθεσία Κωνσταντίνου Αρβανιτάκη

Ποια η τιμωρία για την κλοπή μιας φραντζόλας ψωμί; Ο Γιάννης Αγιάννης έμαθε την απάντηση με τον πιο πικρό τρόπο. Ποια η τιμωρία για την κλοπή ενός κραγιόν; Η νεαρή Αννα Ασωνίτη, που υπέκυψε σε αυτή την παρόρμηση παρανομίας στο κατάστημα Good Looking της Ομονοίας, έμαθε ότι κανένα προϊόν καλλωπισμού δεν αξίζει τον κόπο, αν πρόκειται να χάσεις εξαιτίας του ένα ζωτικό μέλος του σώματός σου.

Ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή. Η ιστορία εκτυλίσσεται σε τέσσερις πράξεις.

Πράξη πρώτη: Ο παππούς της Αννας καταφθάνει από την επαρχία ώστε να εντοπίσει την αστυνομικίνα που τραυματίστηκε κατά την προσπάθεια σύλληψης της εγγονής του. Ο δύστυχος ηλικιωμένος βρίσκεται τώρα στο τμήμα. Εκλιπαρεί το όργανο της τάξης να παραβλέψει την παραβατική συμπεριφορά της έφηβης και να ψευδομαρτυρήσει στο δικαστήριο. Της δείχνει φωτογραφίες από την παιδική ηλικία της Αννας, αλλά η αστυνομικίνα αρνείται να τις κοιτάξει. Στη συνέχεια ο παππούς τής προσφέρει χρήματα. Εκείνη αντιδρά έκπληκτη:

– Με δωροδοκείτε;

– Με την προίκα της…

– Ετσι διαπαιδαγωγήσατε και την εγγονή σας; Τέτοιες αρχές τής δώσατε;

– Οχι… Μ΄ άλλες αρχές τη μεγάλωσα…

– Σας συλλαμβάνω για απόπειρα δωροδοκίας!

Πράξη δεύτερη: Μέσα στο διαμέρισμα το οποίο ο διεφθαρμένος βουλευτής έχει θωρακίσει σαν φρούριο η εγκυμονούσα σύζυγός του τον περιμένει ανυπόμονη. Αδυνατεί να κλείσει μάτι. Μέσα της βράζει, κι ας προβάλλει τόσο λαμπερή η επιδερμίδα της στο ανυποψίαστο μάτι. Ξέρει τα πάντα πλέον. Της τα είπε ο κακόμοιρος γεράκος, πρώην ψηφοφόρος του άντρα της, που ήρθε απελπισμένος να τη δει, να ζητήσει βοήθεια για τη σωτηρία της Αννας, της εγγονής του. Γιατί ο άνδρας της αρνείται να βοηθήσει τη μικρή κλέφτρα: αν το μάθουν οι δημοσιογράφοι θα τον σκίσουν. Η όμορφη εγκυμονούσα σύζυγος ξέρει κι άλλα. Αυτή τη νύχτα επιτέλους θα του πετάξει την αλήθεια κατάμουτρα. Και στη συνέχεια, με ένα βαλιτσάκι στο χέρι, θα τον αποχαιρετήσει. Ο βουλευτής διαμαρτύρεται: «Κι έρχεσαι απόψε να με κατηγορήσεις για τα υπονοούμενα ενός χωριάτη;Αυτό πιστεύεις για μένα;Αυτό θα πεις στο παιδί μας όταν μεγαλώσει;Πως ο πατέρας του ήταν υποκριτής και ανήθικος;».

Πράξη Τρίτη: Σε αυτή την πράξη έχουμε μια φυσιολατρική παραβολή με θέμα την τυφλότητα και την κωφότητα της Δικαιοσύνης. Βρισκόμαστε σε ακριβή κατοικία σε πλαγιά της Πάρνηθας. Πρωινό, πριν από το χάραμα. Ακούγονται κελαηδίσματα πουλιών. Ο ηλικιωμένος δικαστής με τη μεταξωτή πιζάμα και το δίκαννο στο χέρι σημαδεύει μπεκάτσες. Δυσκολεύεται. Δεν γνωρίζει το μυστικό. Η αφοσιωμένη οικιακή βοηθός όμως είναι διατεθειμένη να του το πει, αν ο κύριός της υποσχεθεί σε αντάλλαγμα να βοηθήσει τον συγχωριανό της. Που δεν είναι άλλος από τον παππού της Αννας. Την μπεκάτσα, λέει, τη σημαδεύουμε με τ΄ αφτί. Αυτό είναι το μυστικό. Με τ΄ αφτί. Ο δύσπιστος δικαστής αποφασίζει να το δοκιμάσει. Αφουγκράζεται τον αέρα. Σημαδεύει. Χτυπάει τελικά ένα σπουργιτάκι. Στις χούφτες του το κοιτά νεκρό. Και στέλνει, μέσω της οικιακής βοηθού, το ανάλογο μήνυμα στον παππού της Αννας: «Το δικαστήριο δεν κάνει εξαιρέσεις.O νόμος είναι ίσος για όλους».

Πράξη τέταρτη: Στο νοσοκομείο. Ο φιλόδοξος δημοσιογράφος προσπαθεί να πείσει την τραυματισμένη Αννα ότι πρέπει να υψώσει το (τηλεοπτικό) ανάστημά της και να διαμαρτυρηθεί: για την κατάφωρη αδικία που υπέστη, για τον παππού της, που πέθανε εν τω μεταξύ από τα αγωνιώδη πέρα- δώθε, αλλά και για το άκρο της που χάνεται. «Αννα,το πόδι σου έχει γάγγραινα.Αύριο το πρωί θα σ΄ το κόψουν.Λυπάμαι που το μαθαίνεις από μένα… Αλλά δικαιούσαι να ξέρεις την αλήθεια…».

Το έργο του Γιάννη Τσίρου καταγγέλλει και τις τρεις συνταγματικές εξουσίες του κράτους: τη νομοθετική, την εκτελεστική, τη δικαστική. Ταυτόχρονα ξεμπροστιάζει και την αλαζονεία της Τέταρτης Εξουσίας, δηλαδή του Τύπου. Ολοι μας, όπως μας εξηγεί ο συγγραφέας στα «Μάτια τέσσερα» (τίτλος εμπνευσμένος από τις ισάριθμες εξουσίες), είμαστε συνυπεύθυνοι στο δράμα της νεαρής Αννας. Ολοι μαζί προκαλέσαμε τη γάγγραινα που της κατατρώει τη σάρκα. Αντί όμως να κοπούν τα δικά μας χέρια, θα κοπεί το δικό της πόδι.

Η ψυχρή αστυνομικός που εκτελεί διαταγές επειδή έτσι έμαθε, κι ας έχει μια υποψία ανθρωπιάς στην καρδιά της. Ο υποκριτής βουλευτής που νομοθετεί με μένος υπέρ της ασφάλειας των πολιτών, ενώ αφήνει εκτεθειμένους τους «δικούς του» ανθρώπους. Ο από αλλού φερμένος δικαστής που πυροβολεί αθώα πουλάκια στις πλαγιές της Πάρνηθας κωφεύοντας στις παρακλήσεις της βοηθού του. Και ο πωρωμένος δημοσιογράφος που υποδύεται τον προστάτη των καταφρονεμένων για χάρη της τηλεθέασης: Η προσπάθεια του συγγραφέα να μιλήσει για την περίπτωση της Αννας ως θύματος του κοινωνικοπολιτικού «συστήματος» εξαντλείται σε ηχηρά κλισέ, μελοδραματική πλοκή και διαλόγους σαπουνόπερας. Τόσο πολλά στερεότυπα σε ένα έργο είχαμε καιρό να συναντήσουμε.

Το μόνο που μας κρατάει- εκτός ίσως από την περιέργεια- είναι η πραγματικά φιλότιμη προσπάθεια των ηθοποιών, παρ΄ όλο που και αυτοί παρασύρονται ενίοτε στη λαίλαπα του ηχηρού μελοδραματισμού. Ο παππούς που αγωνίζεται μέχρι τελικής πτώσεως βρίσκει συγκινητική ενσάρκωση στη μορφή του Βασίλη Κολοβού. Αφοσιωμένος στον ρόλο του βουλευτή αλλά χωρίς να του προσδώσει ιδιαίτερα γνωρίσματα πέρα από την οργή ο Κλέων Γρηγοριάδης. Συγκρατημένη και διακριτική η Ερρικα Μπίγιου, προδομένη σύζυγος. Χαμένος στον κόσμο του αλλά και λίγο αργός στους ρυθμούς του ο δικαστής, Δημήτρης Καμπερίδης. Γλυκύτατη αν και ελαφρώς υπερβολική η οικιακή βοηθός του Αλίκη Αλεξανδράκη. Ορμητική η Μυρτώ Αυγερινού στον ρόλο της Αννας και ο Γιώργος Πυρπασόπουλος, τέλος, επίμονος κυνηγός στη ζούγκλα της δημοσιογραφίας.

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: