** «Loot» στο Six D.Ο.G.S.

  • Φάρσα με απαιτήσεις στιλ

  • ** «Loot» στο Six D.Ο.G.S.
  • Του ΓΡΗΓΟΡΗ ΙΩΑΝΝΙΔΗ
  • Ελευθεροτυπία, Παρασκευή 2 Απριλίου 2010

Τα δέκα χρόνια της συμπληρώνει φέτος η ομάδα «Νοσταλγία» και γιορτάζει την επέτειο εμπλουτίζοντας το ρεπερτόριό της από σκοτεινά, αφηρημένα δράματα, στα οποία επικεντρώθηκε στο παρελθόν, με τη μαύρη κωμωδία «Loot» του Τζο Ορτον.

Α.  Μπαμπούνης, Ν. Ζαγκλή, Δ.Γ. Παπαδάτος, Δ.Θ. Παπαδάτος, Γ. Σίμωνας: η  πινακοθήκη του ευφυούς Ορτον

Α. Μπαμπούνης, Ν. Ζαγκλή, Δ.Γ. Παπαδάτος, Δ.Θ. Παπαδάτος, Γ. Σίμωνας: η πινακοθήκη του ευφυούς Ορτον

Είναι μια πολύ ευχάριστη ανανέωση, γιατί συνδέεται με την ανάγκη δοκιμασίας της ομάδας πάνω στο πολύ ιδιαίτερο και απαιτητικό στιλ του Βρετανού ευφυϊστή.

Δικαίως με το «Loot» ο Ορτον αναγνωρίστηκε στα μισά της δεκαετίας του ’60 ως η πλέον αμφιλεγόμενη ιδιοσυγκρασία της βρετανικής σκηνής (η οποία με μαγικό τρόπο είχε τότε αναγεννηθεί από τις στάχτες της, διεκδικώντας εκ νέου τα διαπιστευτήρια του παγκόσμιου θεάτρου στην υψηλότητά της). Είχε τότε γίνει δεκτός σαν η μετεμψύχωση του Οσκαρ Ουάιλντ, ο συνδυασμός φινέτσας και πρόκλησης, κοινής και αντιδραστικής λογικής, που η αγγλική κοινωνία διακαώς αποζητούσε ως στόχο και απωθημένο της.

Πενήντα σχεδόν χρόνια μετά, η σκοτεινή φάρσα της βρετανικής σκηνής μοιάζει να διεκδικεί τα εύσημα του «κλασικού», περισσότερο από άλλα, σοβαροφανή πονήματα της εποχής της. Δύο ευυπόληπτοι και άνευ σοβαρής αιτίας διαρρήκτες αποφασίζουν να κρύψουν τα κλοπιμαία στο φέρετρο όπου κείται η μητέρα ενός εκ των δύο. Το πτώμα, όπως είναι φυσικό, περισσεύει, και κρύβεται όπου τύχει, με τη συνδρομή της νοσοκόμας που κούραρε μέχρι πρόσφατα τη μητέρα και με τις αδύναμες εκκλήσεις του πατέρα της οικογένειας για στοιχειώδη ευπρέπεια. Θα έλεγε κανείς πως το χάος και η διαφθορά δεν χρειάζονται παραπάνω υποστήριξη, ωστόσο η είσοδος του τυπικού για τον Ορτον «οργάνου της τάξης», του αστυνομικού επιθεωρητή, θα διατρανώσει την κυριαρχία του αστικού παραλόγου πέρα από κάθε αμφιβολία και εποχή.

Δεν είναι μόνον η σάτιρα της πουριτανικής ηθικής, η αποκάλυψη του σύγχρονου φαρισαϊσμού ή η πολιτική σάτιρα που κρύβεται πίσω από το «Loot». Εκείνο που ακόμα κινεί την προσοχή μας είναι το ίδιο το πνεύμα του συγγραφέα, που κάνει τις ατάκες του συμπιεσμένα ελατήρια παραλογισμού, και βέβαια το σκηνικό πρόβλημα που θέτει με το έργο του. Γιατί το μέγα ζήτημα στον Ορτον είναι το στιλ. Και ενώ στον Ουάιλντ το στιλ βρίσκεται πίσω από την εικόνα, τις ψυχώσεις και τους ιλουζιονισμούς της βικτοριανής κοκεταρίας, στον Ορτον και στον δικό του νατουραλιστικό κόσμο η αναζήτηση ενός τρόπου απόδοσης της φόρμας γίνεται το κατεξοχήν ζητούμενο.

Η ομάδα αναμετρήθηκε λοιπόν στον πολυχώρο Six D.Ο.G.S. με το στιλ και τις απαιτήσεις μιας φάρσας, που φτιάχτηκε για να λοιδορεί και να υπερβαίνει τον εαυτό της. Επέλεξε να μείνει στη μέση, ανάμεσα στο παγωμένο από την ηθική αναστολή σύμπαν του Ορτον και την καυστική σάτιρα των ηθών της αγγλικής κοινωνίας. Η σκηνοθεσία της Τώνιας Ράλλη και του Γιώργου Σίμωνα περιορίστηκε σημαντικά από τον στενό χώρο της Κολοκοτρώνη και είχε φανερή δυσκολία να μεταδώσει στην παράσταση την ενέργεια που απαιτεί η φάρσα. Είχε όμως να επιδείξει ορισμένες καλές ερμηνείες. Η Φέι της Νατάσας Ζαγκλή βρισκόταν πράγματι στο όριο μεταξύ φόρμας και περιεχομένου. Μαζί με τον Τράσκοτ του Γιώργου Σίμωνα πλούτισαν το έργο με τη φορμαλιστική ανατροπή του συμβατικού. Για κάποιον λόγο όμως, η ίδια προσπάθεια στην περίπτωση των άλλων ηθοποιών κατέληξε σε αναιμικούς ρόλους. Ο Μακ Λίβι του Αντώνη Μπαμπούνη, ο Χαλ του Δημήτρη Γ. Παπαδάτου και ο Ντένις του Δημήτρη Θ. Παπαδάτου είναι άτονοι, και κάποιες στιγμές αποδεικνύονται βαρύθυμοι για μια, τέλος πάντων, θεότρελη «φάρσα». Πολύ καλή η μετάφραση του έργου από την Τώνια Ράλλη.*

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: