Ο Ορτον του αστικού παραλόγου

  • * «Ο,τι προτιμάτε: Τι είδε ο μπάτλερ», Θέατρο Αλίκη
  • Του ΓΡΗΓΟΡΗ ΙΩΑΝΝΙΔΗ
  • Ελευθεροτυπία, Σάββατο 6 Μαρτίου 2010

Μια από τις ωραιότερες βραδιές στην πόλη και από τις πλέον πρωτότυπες. Ειδικά για όποιον δει το πολυανεβασμένο στην Ελλάδα «Τι είδε ο μπάτλερ» του συγγραφέα και εκφραστή της βρετανικής οργισμένης γενιάς στον χώρο της ιδιότυπης φάρσας Τζο Ορτον, σε κοινή τετράωρη παράσταση με την κλασική κωμωδία μεταμφιέσεων «Δωδέκατη νύχτα» του Σέξπιρ. Και για όποιον χαρεί το παράξενο αυτό ζευγάρωμα συνοδευμένο με τους ήχους των Beatles, ενταγμένο στην ατμόσφαιρα των άγιων 60’s.

Είναι αλήθεια πως οι άξονες της τρέλας, της παρενδυσίας, της ερωτικής αφύπνισης οδηγούν βέβαια στον Σέξπιρ και τον Ορτον, δεν ξεκινούν όμως από αυτούς. Και από την άλλη, ο μηχανισμός που πλέκει και εξελίσσει τα δύο έργα, αποτελεί κοινό τόπο της φάρσας, ένα σκηνικό λέγκο με το οποίο κάθε δραματουργός, ανάλογα με την εφευρετικότητά του, δημιουργεί από τις πιο απλές μέχρι τις πιο περίπλοκες κατασκευές. Δεν μπορούμε να μη βάλουμε με το μυαλό μας ότι η σκηνική σύνθεση στο «Αλίκη» πηγάζει από ανάγκες ανεξάρτητες του καλλιτεχνικού φιλότιμου, τις ίδιες που μετέφεραν την πρώτη συνεργασία του σκηνοθέτη με την «Ελληνική Θεαμάτων» σε έναν χώρο εν πρώτοις ξένο με την αισθητική του.

Η τέχνη όμως ξεκινά μόλις αδειάζει τη γωνιά η κυνική ερμηνεία της πραγματικότητας. Αυτό που για άλλους θα αποτελούσε πρόβλημα, για τον Μοσχόπουλο και την ομάδα του (μπορούμε να μιλούμε για «ομάδα») δίνει τη βάση μιας ιδιάζουσας, φρέσκιας και το κυριότερο, επιτυχημένης, στην υλοποίησή της, πρότασης.

Πράγματι, η «Δωδέκατη νύχτα» είναι δυνατόν να ανεβεί στο ίδιο σκηνικό με το «Τι είδε ο μπάτλερ», εφόσον τα δύο έργα αποδοθούν σε διαφορετικές πτυχώσεις του ίδιου ύφους. Υφος βέβαια που δεν μπορεί να είναι ασυνάρτητο από το θέατρο που καλλιεργεί χρόνια ο σκηνοθέτης στο «Αμόρε» και στο «Πόρτα». Ενα κατ’ ουσίαν ονειρόδραμα λοιπόν, ελεγχόμενο και οργανωμένο παιχνίδι του θεάτρου με τα ίδια του τα παιχνίδια, ψέμα που διαστέλλεται στα όρια της αλήθειας είναι η παράσταση στο «Αλίκη». Ιδού για μια ακόμη φορά ο κόσμος της κωμωδίας με τα πολλά πρόσωπα και τις ακόμα περισσότερες ιδιότητες: Αστείος όταν τον παρατηρείς, μελαγχολικός όταν τον τραγουδάς, όμορφος όταν τον θυμάσαι, επικίνδυνος όταν τον παίρνεις στα σοβαρά.

Το σκηνικό που φρόντισε ο Κωνσταντίνος Κυπριωτάκης είναι ένα κουτί με πολλές πόρτες και καμία έξοδο. Από τις πόρτες αυτές τα πρόσωπα στο «Τι είδε ο μπάτλερ» εκτοξεύονται στη σκηνή. Η υπόθεση; Τίποτα το απλούστερο, τίποτα πιο κοινότοπο. Ενας ψυχίατρος μπλέκει άσχημα καθώς προσπαθεί να κουκουλώσει τις ερωτοδουλειές του. Εγκλωβισμένος και ο ίδιος σε μια γραφειοκρατία «λέξεων και ρημάτων», κινδυνεύει να θεωρηθεί τρελός ή δολοφόνος. Και όμως, πάνω σε αυτό το τυπικότατο μπουλβάρ -γαλλικού μάλιστα τύπου- ο Ορτον χτίζει ολόκληρο θεώρημα για την τρέλα της αστικής ζωής. Τα πάντα λειτουργούν σε ταχύτητα πολύ υψηλή για εκείνον που φαντάζεται πως θα περάσει στο «Αλίκη» μια διανοητικά αστόχαστη βραδιά. Διατρέχοντας συνεχώς τον κίνδυνο της ταχυγλωσσίας, οι ηθοποιοί εκστομίζουν κατεβατά της πιο περίτεχνης φλυαρίας, με το περιτύλιγμα της σπουδαιοφάνειας. Ολα βέβαια μέσα στο φλέγμα, στην ψυχρή εκείνη μάζα ευφυϊσμού και στιλ που αποτελεί ίδιον του βρετανικού χιούμορ. Υπάρχει χάος, κι όμως τίποτα δεν ενοχλεί τον πυρήνα του έργου, τους φορείς του συστήματος ηλιθιότητας και ανηθικότητας.

Ο κύριος Πρέντις του Γιώργου Γλάστρα γίνεται εκπρόσωπος του αστικού παραλόγου. Η Λυδία Φωτοπούλου, σπουδαία νυμφομανής εκδοχή της απατημένης συζύγου. Εξοχος για μια ακόμη φορά ο Κώστας Μπερικόπουλος, δίνει τον τόνο με τον αρχίατρο Ρανς. Ελεγχόμενη η καρικατούρα της Τζέραλντιν από την Αννα Καλαϊτζίδου, πληθωρικός στον ρόλο τού Νικ ο Ομηρος Πουλάκης. Ο Αλέξανδρος Αλπίδης δίνει μια ζουμερή ερμηνεία του αστυνομικού. *

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: