**«Puerto Grande» – Χώρος Ιστορικής Μνήμης, Κοραή

  • Ελευθεροτυπία, Σάββατο 9 Μαΐου 2009

  • Η υπόγεια Συναγωγή του Κακού

  • Του ΓΡΗΓΟΡΗ ΙΩΑΝΝΙΔΗ

Η Ρούλα Πατεράκη οδηγεί το έργο σε μια ενδιαφέρουσα παράσταση

Η Ρούλα Πατεράκη οδηγεί το έργο σε μια ενδιαφέρουσα παράσταση

Μετά τη «Σωφρονιστική Αποικία» του Κάφκα, που είδαμε πρόσφατα στο Χώρο Μνήμης της Κοραή από τη νεοσύστατη ομάδα «Σημείο Μηδέν» του Σάββα Στρούμπου, μια δεύτερη παραγωγή επιστρέφει στον ίδιο τόπο, με παρόμοια θεματολογία: τα άδυτα της Κομαντατούρ δίνουν και στην περίπτωση του «Puerto Grande» του Μάνου Λαμπράκη τη μυστική Συναγωγή του Κακού. Στο Χώρο Μνήμης της Κοραή ακούμε για μια ακόμα φορά τον παλμό μιας σκοτεινής ζωής κάτω από το δέρμα της πόλης.

Ο Μάνος Λαμπράκης ακολουθεί τον Μπίχνερ στην ιστορία της εγκεφαλικής και νοητικής μετάλλαξης ενός αθώου ανθρώπου σε μηχανή θανάτου από το σύστημα κοινωνικής ένταξης. Ακολουθεί ακόμα τη Σάρα Κέιν στη βίαιη έκφραση της ανθρώπινης αμαρτίας. Είτε με τον έναν είτε με τον άλλον τρόπο, ο νέος συγγραφέας καταλήγει σε ένα νεο-εξπρεσιονιστικό κείμενο, σε μια ποιητική που αρνείται την εύκολη επικοινωνία προς χάριν της φόρμας, της επανάληψης, της κραυγής και της αποσιώπησης. Είναι ένας τρόπος κι αυτός για να περιγράψεις με σημεία τα τέρατα.

Στο σημείο μηδέν του πλανήτη και στον αντίστροφο χρόνο της ανθρώπινης συνείδησης βρίσκεται ένας τόπος επιχείρησης, πειραματισμού και «εξέλιξης» του ανθρώπινου είδους. Κυβέρνηση, επιστήμη και Σώματα Ασφαλείας συνεργάζονται για την εργαστηριακή αποκτήνωση των κρατουμένων, την επιστημονική εμπέδωση της βίας και του κρατικού νόμου με βασανιστήρια, πλύση εγκεφάλου και -το χειρότερο- με την πειθώ. Τα όργανα της τάξης φαίνεται να διαθέτουν πλήρη συνείδηση του παραλογισμού τους. Κι όσο οι κρατούμενοι μεταλλάσσονται σε βιομηχανικά ζόμπι, αναζητούν νέους φύλακες και βασανιστές: τους αναζητούν -πού αλλού;- ανάμεσα σ’ εκείνους τους κρατούμενους που διαθέτουν μια συνείδηση, μια κάποια άμυνα που θα αλωθεί. Το έργο του Λαμπράκη διαγράφει την πορεία αποξένωσης ενός τέτοιου κρατούμενου, του Bunker, από τον εαυτό του, από τον Αλλον, από τη μνήμη. Μια προδιαγεγραμμένη πορεία χωρίς διαφυγή αλλά με δυνατότητα ανατροπής: αρκεί να διατηρηθεί ένας κόκκος μνήμης για να σωθεί στον άνθρωπο ο άνθρωπος.

Απαιτητικό κείμενο υψηλής αφαίρεσης που ζητά επανεξέταση τόσο από τον θεατή όσο και από τον συγγραφέα του: σε κάποια σημεία διαφεύγει ένας επικίνδυνος ναρκισσισμός, ενώ σε κάποια άλλα το θέμα διολισθαίνει προς την κοινοτοπία: είναι αλήθεια άλλωστε ότι τα περισσότερα στο «Puerto Grande» είναι ήδη γνωστοί τόποι, κατακτημένοι μάλιστα από μεγάλους συγγραφείς του παρελθόντος.

Αν το έργο οδηγεί σε μια ενδιαφέρουσα παράσταση, αυτό οφείλεται κυρίως στην εμπειρία που μας προσφέρει η σκηνοθεσία της Ρούλας Πατεράκη. Παρακολουθούμε ένα γεγονός που τελείται κάτω από τα πόδια της πόλης σαν υπόγειος εφιάλτης: τεταμένη υπόκριση, ένταση, αχός από τα σώματα που βάλλονται και μυαλά έτοιμα να εκραγούν. Ο χώρος γεμίζει ασφυκτικά με την παρουσία του Κακού, καθώς το θέαμα πλησιάζει την ολοκλήρωση της σκηνικής σκληρότητας.

Ο Κοσμάς Φοντούκης λιώνει στο καλούπι του αθώου και δολοφόνου Bunker. Αληθινά τερατώδης μπροστά μας ο Minister του Κώστα Σειραδάκη. Ο Doctor του Γιάννη Παπαδόπουλου ακτινοβολεί έναν άγριο επιστημονικό σαδισμό. Υπέροχος στην εκμηδένισή του ο Zink του Ενκε Φεζολάρι. Χθόνια Μαγδαλινή η Sally της Λένικας Αρφάνη. Ακόμα και οι «δεύτεροι ρόλοι» έχουν ουσία: οι ανθρωπόμορφοι λοβοτομημένοι κρατούμενοι του Ανδρέα Αντωνιάδη και της Ρίτας Λυτού, ο Halliburton του Διονύση Ποταμίτη και ο Clook του Σαράντου Ρηγάκου. Και βέβαια οι τέσσερις νάνοι-φύλακες της μπεκετικής πραγματικότητας: Ευτυχία Γιομελά, Ευτυχία Κιουρτίδου, Θεανώ Βασιλείου και Ευγενία Μαμάη. *

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: